مترجم سایت

مترجم سایت

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 16
کل بازدید : 634812
کل یادداشتها ها : 528
خبر مایه


 

«رالف والدو امرسون» می گفت : «شما شخصیت های بزرگی، مثل محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) پیامبر اسلام را به من بشناسانید تا تأثیرِ آنها را در تحول در تاریخ برای شما بازگو کنم .» 

 

«رالف والدو امرسون»، فیلسوف و نویسنده آمریکایی، در روز 25 ماه می (5 خرداد ماه) سال 1803 در «بوستن» (ایالت ماساچوست) به دنیا آمد و در 27 آوریل (8 اردیبهشت ماه) سال 1882 در «کنکورد» (ایالت ماساچوست) از دنیا رفت .

«رالف والدو امرسون» را پدید آورنده ی مکتب «ترانسند نتال» آمریکا می دانند .

«رالف والدو امرسون»، به «مصلح الدین سعدی شیرازی» علاقه ی زیادی داشت، تا جایی که نوشته های وی را با «انجیل حتی» مقایسه نمود، و در مدح «حافظ شیرازی»، نیز مقالاتی نوشت .

 

«رالف والدو امرسون»، 10 ساله بود که پدرش، که کشیشی از فرقه ی «یونیتاریست» ها بود، را از دست داد . پس از مرگ پدر، عمه ی روشنفکر او، خانم «مری مودی امرسون» به تعلیم و تربیت وی، همت گماشت .

«امرسون» در سال 1825 از دانشگاه «هاروارد» فارغ التحصیل، و در سال 1826، موفق به دریافت مجوز کشیشی برای تبلیغ فرقه «یونیتاری*» شد .

«امرسون» در سال 1829 به همکاری با کلیسای «یونیتاری» دعوت گردید، و در همان سال با «الن لوییزا تاکر» ازدواج کرد که 2 سال بعد از آن «الن لوییزا تاکر» از دنیا رفت .

«امرسون»، پس از مرگ همسرش، راهی اروپا شد، و طی سال های 1832 و 1833، با فلاسفه و ادیبان برجسته ی اروپایی، مانند : «توماس کارلایل»، «ویلیام ورد زورث»، و «ساموئل تایلر کلریج» آشنا شد .

«امرسون» در این سفر، تحقیقاتی پیرامونِ ایده آلیسم آلمانی و فلسفه ی هندی به عمل آورد که در نگارش های بعدی او مؤثر بود . او در زمینه ی تغییر و تحول در تاریخ، هم عقیده با «توماس کارلایل» بود، مبنی بر اینکه تغییر در تاریخ و اجتماع، توسط اشخاص بزرگ ایجاد می شود، نه توده ی مردم .

«رالف والدو امرسون» می گفت : «شما شخصیت های بزرگی، مثل محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) پیامبر اسلام را به من بشناسانید تا تأثیرِ آنها را در تحول در تاریخ برای شما بازگو کنم .»

 

فعالیت های ادبی

 

«امرسون»، پس از بازگشت از اروپا، در سال 1835 با خانم «لودیا جکسن» ازدواج کرد، و در شهر «کنکورد» اقامت گزید .

اوّلین کتابِ «امرسون»، به نام «طبیعت» در سال 1836 منتشر شد . این کتاب، مجموعه ای از رسالات کوتاه فرهنگی اجتماعی است، که در آن به تشریح و تبلیغِ زندگیِ بی آلایش و سازگار با سرشت انسان و محیط زیستِ او پرداخته است .

تدریس رسالات «دانشمند آمریکایی» در سال 1837 و «خطاب به کالج الهیات» در سال 1838، موجب اخراجِ «امرسون» از «دانشگاه هاروارد» شد . بَرکناری وی از دانشگاه، سببِ شهرت بیشتر و افزایش پیروانش شد .

«امرسون»، به عنوان رهبر «ترانسند نتالیست» ها، مورد قبول و احترام طرفدارانش قرار گرفت . وی با همکاری «آموس برانسن الکوت»، «مارگرت فولر»، و «هنری دیوید تورو» در سال 1840 به نشر مجله ی «میزان» (The Dial)، اُرگان «ترانسند نتالیست» ها، به عنوان مرکز پرورش و ارتباط عقایدِ پیشروِ متفکران جدّی در هر جامعه ای، اقدام نمود، این نشریه تا سال 1844 منتشر شد .

از سال 1850 به بعد، نوشته های «امرسون» با موفقیت بیشتری روبرو شد، مانند «روش زندگی»، و «جامعه و فرد» .

«امرسون» استعداد ادبی و دوراندیشی فرهنگی خود را در تقریظ بر کتاب «برگ های علف»، نوشته ی «والت ویتمن» به ثبوت رساند . او دربارهی «والت ویتمن»، اشتهار جهانیِ وی را پیش بینی کرد .

«امرسون»، بارها در مقامِ پیشوای ادبی و مشوق فرهنگیِ نسل جوان شناخته شده است، وی به دانشمندان آمریکایی توصیه می کرد که خود را از نفوذ عقاید اروپاییان حفظ نمایند . «امرسون»، بانیِ مکتبِ جدیدی در فرهنگ آمریکا محسوب شده و آثارِ او تأثیرِ به سزایی بر مشاهیر «رنسانس آمریکایی»، مانند : «والت ویتمن»، «امیلی دیکنسن»، «ناتائیل هاوثورن»، «ادگار آلن پو»، و «هرمان ملویل» داشته است .

 

آثار و تألیفات

 

- روش طبیعت (1936)

- دانشمند آمریکایی (1937)

- جنگ (1938)

- اعتماد به نفس (1848)

- روش زندگی (1960)

- «می دی» و داستان های دیگر (1867)

- جامعه و فرد (1970)

- خاطرات

- نمایندگان بشریت

 

علاوه براین، رسالات بی شماری از «رالف والدو امرسون»، با عنوان مختلف ترجمه و چاپ شده است .

 

«رالف والدو امرسون» نوشته است :

«من در طبیعت وحشی، احساس ارزشمند و آشنایی را درک کرده ام که در خیابان ها و دهکده ها، هرگز به آن دست نیافته ام . در دشت های آرام، به ویژه در مرزهای افقِ دوردست، انسان شاهد دل انگیزترین و باشکوه ترین زیبایی ها که با سرنوشت او همگون است، می باشد .»

 

تهیه و تنظیم ... منیژه شهرابی






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ