مترجم سایت

مترجم سایت

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 35
بازدید دیروز : 47
کل بازدید : 635449
کل یادداشتها ها : 528
خبر مایه


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

«هانری کوربَن»، فیلسوف، شرق شناس، ایران شناس، اسلام شناس و شیعه شناس، در تاریخ 14 آوریل (26 فروردین ماه) سال 1930 در «پاریس» (فرانسه) به دنیا آمد و در تاریخ 7 ژولای (17 تیرماه) سال 1978 در «پاریس» (فرانسه) درگذشته است .

«هانری کوربَن» استاد دانشگاه «سوربن» پاریس بوده و بخشی از عمر خود را در ایران و خاورمیانه گذرانده است .

«کوربَن» از شاگردان فیلسوفان بزرگی، از جمله «ادموند هوسرل»، «ارنست کاسیرر»، «امیل بریه»، «اتین ژیلسون» و «لویی ماسینیون» بوده است . همچنین او نخستین مترجم آثار «مارتین هایدگر» به فرانسوی است و بر زبان های آلمانی، عربی، سانسکریت مسلط بوده است .

«کوربَن» توسط استادش «لویی ماسینیون»، با «شهاب الدین سهروردی» آشنا می شود و تمام مدّت جنگ جهانی دوّم را در کتابخانه ای در «استانبول» به مطالعه آثار «سهروردی» می پردازد .

«هانری کوربَن»، استاد شیعه شناسی دانشگاه «سوربن» و مدیر بخش تحقیق در مدرسه عالی مطالعات (سوربن) و نیز مدیر بخش ایران شناسی انجمن ایران و فرانسه بوده است .

آثار و تألیفات

- تاریخ فلسفه اسلامی (بخش نخست این کتاب توسط «اسدالله مبشری» به فارسی ترجمه شده و متن کامل آن توسط «جواد طباطبایی» ترجمه شده است .)

- فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی (توسط «جواد طباطبایی» به فارسی ترجمه شده است .)

- اسلام ایرانی

- مشارکت در نوشتن «تاریخ ایران کمبریج»

- آیین جوانمردی

گرایش به تشیع

«علاّمه طباطبایی» و «هانری کوربَن»، سال ها بطور حضوری و مکاتبه ای با یکدیگر ارتباط و مباحثه داشتند . این ارتباط از سال 1337 آغاز شد . «هانری کوربَن) برای تدریس فلسفه در دانشگاه تهران هر سال پاییز به تهران می آمد و با «آیت الله مرتضی مطهری» در دانشگاه آشنا گردید . «استاد مطهری» به ایشان پیشنهاد دیدار با «علاّمه طباطبایی» را می دهد و می گوید بهترین کَسی که می تواند، تحقیقات متخصصانه و غیرجدولی* بکند، علاّمه طباطبایی است .

دیدارها هر دو هفته، یک بار، روزهای جمعه در منزل «ذوالمجد طباطبایی قمی» برگزار می گردید . این جلسات، تا پایان عمر «هانری کوربَن» ادامه داشت .

«هانری کوربَن» در جریان مذاکرات خود با «علاّمه طباطبایی» می گوید :

«به عقیده من، مذهب تشیع، تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق، برای همیشه نگه داشته، پیوسته ولایت را زنده و پابرجا می دارد ... به اعتقاد من، تمامی ادیان، حقیقتی را دنبال می نمایند، امّا تنها مذهب تشیع است که به این حقیقت، لباس دوام و استمرار پوشانیده و معتقد است که این ویژگی میان عالم انسانی و الوهی برای همیشه باقی است ...»

«علاّمه طباطبایی» نقل می کند که : «کوربَن، دعاهای صحیفه مهدویه را می خواند و می گریست .»

 

* اصطلاح «غیرجدولی» بدین صورت است که برای مثال مهندسان ساختمان وقتی می خواهند، جزئیات یک بنا را محاسبه بکنند، طی برنامه های رایانه ای، مصالح لازم برای آن بنا را محاسبه می کنند و در حقیقت پایه های بنا را از اوّل در ذهن خود می سازند .

برخی از علما هم، خود قدرت استنباط ندارند و از استنباط دیگران بهره می گیرند، امّا برخی دیگر، به دلیل اینکه از درایت و سطح درک بسیار بالایی برخودار هستند، به این جداول احتیاجی ندارند !

تهیه و تنظیم ... منیژه شهرابی


  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ