مترجم سایت

مترجم سایت

مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 124
بازدید دیروز : 44
کل بازدید : 642297
کل یادداشتها ها : 528
خبر مایه


بسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

2- قرآن کریم / سوره احزاب / آیه 59

«یَأَیهَا النَّبىُّ قُل لأَزْوَجِک وَ بَنَاتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَبِیبِهِنَّ ذَلِک أَدْنى أَن یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِیماً»

«هان اى پیامبر ! به همسرانت، و دخترانت و زنان مؤمنین، بگو تا جلباب خود پیش بکشند، بدین وسیله بهتر معلوم مى‏شود که زن مسلمانند، در نتیجه اذیت نمى‏ بینند، و خدا همواره آمرزنده رحیم است .»

در تفسیر المیزان، علامه طباطبایی چنین بیان کرده است :

کلمه «جلابیب»، جمع «جلباب» است و آن جامه ای سرتاسری که تمامی بدن را می پوشاند و یا روسری مخصوصی که صورت و سر را ساتر می شود و منظور از جمله پیش بکشند مقداری از «جلبات» خود را، این است که آن را طوری بپوشند که زیرگلو و بَر و سینه هایشان در انظار ناظرین پیدا نباشد .

«ذلک ادنى ان یعرفن فلا یؤذین»، یعنى پوشاندن همه بدن به شناخته شدن به اینکه اهل عفت و حجاب و ...  نزدیک ‏تر است، در نتیجه وقتى به این عنوان شناخته شدند، دیگر اذیت نمى ‏شوند، یعنى اَهل فسق و فجور متعرض آنان نمى‏ گردند .

بعضى از مفسرین در معناى آن گفته‏اند : این پوشیدگى، نزدیک‏ تر بودن ایشان به مسلمان بودن و آزاد بودن را مى ‏شناساند، چون زنانِ غیرمسلمان، و نیز کنیزان در آن دوره «حجاب» نداشتند، و «حجاب» علامت زنان مسلمان بود، و در نتیجه کسى متعرض آنان نمى ‏شد، و حتّى کسى نمى‏ پنداشت که ایشان کنیز و یا غیرمسلمان هستند .

«لئن لم ینته المنافقون و الذین فى قلوبهم مرض و المرجفون فى المدینة لنغرینک بهم ...» کلمه «انتهاء» به معناى امتناع از عملى و ترک کردن آن است، و کلمه «مرجفون» جمع اسم فاعل از «ارجاف» است، و «ارجاف» به معناى «اِشاعه باطل»، و در سایه آن استفاده‏ هاى نامشروع بُردن است، و یا حداقل مردم را دچار اضطراب کردن است .

 

3- قرآن کریم / سوره احزاب / آیه 55

«لاجُنَاحَ عَلَیهِنَّ فى ءَابَائهِنَّ وَ لا أَبْنَائهِنَّ وَ لا إِخْوَنهِنَّ وَ لا أَبْنَاءِ إِخْوَنهِنَّ وَ لا أَبْنَاءِ أَخَوَتِهِنَّ وَ لانِسائهِنَّ وَ لا مَا مَلَکت أَیْمَنهُنَّ وَ اتَّقِینَ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلى کلّ‏ِ شىْ‏ءٍ شهِیداً»

«هیچ حرجى براى همسران در خصوص نامبردگان زیر نیست، یعنى لازم نیست خود را در برابر پدران، فرزندان، برادران، و برادرزادگان، پسران خواهران، زنان ایشان و کنیزانى که دارند بپوشانند، و باید که از خدا بترسند، که خدا همواره بر هر چیزى شاهد و ناظر است .»

در آیه فوق، خداوند محارم زنان را نامبرده است، که زنان می توانند در حضور آنها، پوششی نداشته باشند .

 

4- حُکم زنان بازنشسته

در قرآن کریم/ سوره نور / آیه 60، خداوند برای «زنان بازنشسته»، یعنی زنانی که دوران جوانی را پشت سَرگذاشته اند و بعد از گذراندن «دورة باروری»، دیگر امیدی به باردار شدن آنها نیست، «حکم حجاب» را سهل و آسان تر گرفته است :

«وَ الْقَوَعِدُ مِنَ النِّساءِ الَّتى لایَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْس عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أَن یَضعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیرَ مُتَبرِّجَتِ بِزِینَةٍ وَ أَن یَستَعْفِفْنَ خَیرٌ لَّهُنَّ وَ اللَّهُ سمِیعٌ عَلِیمٌ»

«و زنان وامانده که دیگر امید شوهر کردن ندارند به شرطى که زینت خود نشان ندهند گناهى ندارند اگر جامه خویش بگذارند، و در عین حال خوددارى کردن برایشان بهتر است و خدا شنوا و دانا است .»

منیژه شهرابی






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ