بسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
«وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الانسنَ مِن سلَلَةٍ مِّن طِینٍ»
«و همانا ما آدمیان را از خلاصهاى از گِل آفریدیم .»
«ثمَّ جَعَلْنَهُ نُطفَةً فى قَرَارٍ مَّکِینٍ»
«پس آنگاه او را نطفهاى کردیم، در قرارگاهى محفوظ قرارش دادیم .»
«ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضغَةَ عِظماً فَکَسوْنَا الْعِظمَ لحَْماً ثُمَّ أَنشأْنَهُ خَلْقاً ءَاخَرَ فَتَبَارَک اللَّهُ أَحْسنُ الخَْلِقِینَ»
«آنگاه، نطفه را، علقه، و علقه را، مضغه (چیزى شبیه به گوشت جویده) کردیم و سپس آن مضغه را، استخوان کردیم، پس بر آن استخوان ها، گوشتى پوشاندیم، پس از آن خلقتى دیگرش کردیم، پس آفرین بر خدا که بهترین آفرینندگان است .»
قرآن کریم / سوره مؤمنون / آیات 12 الی 14
چگونگی آفرینش انسان
حضرت امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) می فرماید :
[پس از آفرینش آسمان ها و زمین، و فرشتگان]، خدای پاک، از قسمت های گوناگون زمینِ سخت و نرم، و خاک شور و شیرین، مقداری «خاک» فراهم آورد، و آب بَر آن زد تا خالص [و پاکیزه] شد، و آن را با رطوبت درآمیخت تا چسبناک گردید . آنگاه از آن [گِل چسبناک] صورتی دارای اعضاء و جوارح، و پیوستگی ها و گسستگی ها بیافرید .
[سپس] آن را جامد نمود تا [اجزایش از هم] جدا نشود، و محکم و نَرم کرد تا «گِل» خشک گردد، [و آن را] تا زمانی معلوم و سرانجامی معیّن [به حال خود واگذارد] . آنگاه از «روحِ خود» در آن [گِل خشک] دَمید، پس به صورتِ انسانی درآمد با قوای ادراکی که آن را به کار اندازد، و اندیشه هایی که به وسیله ی آن [در اشیاء] تصرف کند، و اعضایی که در خدمت خود قرار دهد، و ابزاری [مانند دست و پا] که به حرکت درآورد، و شناختی که با آن حقّ را از باطل جدا سازد، و مزه ها و بوها و رنگ ها و جنس های گوناگون را بازشناسد . او را آمیخته ای ساخت از رنگ های گوناگون، و مواد موافق، و نیروهای متضاد، و اخلاط متفاوتِ : «گرمی»، «سردی»، «تَری»، و «خشکی» .
نهج البلاغه، ترجمه علی شیروانی، مؤسسه انتشارات دارالعلم، چاپ چهارم، 1384، ص 38 و 39
تهیه و تنظیم ... منیژه شهرابی