مترجم سایت

مترجم سایت

مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 50
بازدید دیروز : 230
کل بازدید : 642453
کل یادداشتها ها : 528
خبر مایه


 

بسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

 

«إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصلَوةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَ هُمْ رَکِعُونَ»

«جز این نیست که ولىِّ شما خداست و رسول او و آنان که ایمان آورده‏اند، همان ایمان آورندگانى که اقامه نماز و اداى زکات مى‏ کنند در حالى که در رکوع نماز هستند .»

 

قرآن کریم / سوره مائده / آیه 55

 

در روز 24 ماه ذی الحجّه، حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)، در مسجد حضرت محمّد رسول الله (ص)، معروف به «مسجد النبی (ص)»، انگشتر خود را در حالت رکوع به سائل بخشید .

و آیه مبارک? «إنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ ...»

از حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) معنای آیه 83 سوره نحل را سئوال کردند که می فرماید :

 

«یَعْرِفُونَ نِعْمَت اللَّهِ ثُمَّ یُنکرُونهَا وَ أَکثرُهُمُ الْکَفِرُونَ»

«نعمت خدا را می شناسند و باز آن را می منکر شوند و بیشترشان از منکران هستند .»

 

حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند : هنگامی که آیه مبارکه « انما ولیکم الله ... » نازل شد، عدّه ای از اصحاب حضرت محمّد رسول الله  (ص) در «مسجد النبی (ص)» جمع شدند . بعضی به بعض دیگر گفتند : دربار? این آیه چه می گویید ؟ بعضی گفتند : اگر منکر این آیه بشویم، سایر آیات را هم باید منکر شویم و اگر ایمان به این آیه بیاوریم و قبول کنیم برای ما ذلّت است، زیرا علی بن ابی طالب (ع) بر ما مسلّط می شود . عده ای از منافقین گفتند : ما می دانیم که محمّد (ص) در آنچه امر می کند، اطاعت نمی کنیم .

حضرت فرمودند : در این هنگام این آیه نازل شد : «یعرفون نعمة الله ثم ینکرونها ... »، یعنی : ولایت علی بن ابی طالب (ع) را می شناسند و حال اینکه اکثر آنها که آنان را می شناسند، نسبت به ولایت آن حضرت کافرند (2) .

بعضی از مخالفین گفته اند : برای کسی اتفاق نیفتاده که در یک زمان جمع بین دو عبادت مالی و بدنی بنماید، مگر حضرت علی بن ابی طالب (ع)، و برای اَحَدی نیامده از فضایل مثل آنچه برای حضرت علی (ع) آمده است .

 

پی نویس

 

1- قلائد النحور : ج ذی الحجة ، ص 426 / اکابر اهل سنّت اتفاق دارند که آیه « انما ولیکم الله ....»در شأن حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) نازل شده است، مانند فخر رازی ، محمد صدر عالم ، ابن مردویه ، خطیب بغدادی ، ابن عساکر ، محمد بن اسماعیل الامیر ، ابن مغازلی ، ابوللیث سمرقندی ، ثعلبی ، سبط ابن جوزی ، شهاب الدین احمد ، ابن صباغ ، ابونعیم ، ملاعلی قوشجی ، سمعانی ، واقدی ، بیهقی ، نسائی ، خوارزمی ، طبری ، کلبی ، حموینی و .....

2-تفسیر برهان : ج 1 ص 479

منیژه شهرابی

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ